Diane
Elshout
In mijn
werk is de mens en hoe hij omgaat met zijn eigen kleine
werkelijkheidheid, de oplossingen die hij/zij er voor vindt
en de dagelijkse consequenties dat dit heeft, een
belangrijke inspiratiebron. Ik hou ervan om deze informatie
om te zetten naar thema’s die raakvlakken hebben met
grotere vraagstukken of verband houden met maatschappelijke
ontwikkelingen. Ik doe dit graag in samenwerking met
anderen en andere disciplines.Dit komt terug in mijn werk
als danser/choreograaf, als initiator en uitvoerder van
communitiy-art projecten, onderzoeker en als coach.
Ik geloof in de kracht van de kunsten als spiegel voor
culturele, politieke en sociale ontwikkelingen om
onconventionele vragen te stellen en daarop verstorende
en/of verhelderende antwoorden te formuleren. Om te
dynamiseren, te shockeren, te confronteren maar ook te
verbinden, te overkoepelen, te transformeren. Het lichaam
is het medium waarmee ik hier als kunstenaar, uitdrukking
aan geef en gebruik daarbij alle informatie en techniek die
voorhanden is, dwars door scholen, stijlen en tijden heen.
Ik zie het lichaam als een reservoir van collectieve
historische herinneringen en als dynamische getuige van de
actualiteit, open om veelvormige verbanden aan te gaan met
ruimte en tijd. Mijn lichaam is de conditie en context voor
mijn “in de wereld zijn” en de basis van kennis en
ervaring.
Diane
Elshout
Van 1986 tot 1996 danste ik bij verschillende groepen in
binnen en buitenland. In 1996 starte ik, in samenwerking
met Frank Handeler, de dansgroep Elshout/Handeler. In ons
werk onderzoeken wij de mogelijkheden en grenzen van de
dans, integreren wij theater, muziek, beeldende kunst en
nieuwe media. Als Elshout/Handeler creërden wij een sterk
visuele en zinnenprikkelende wereld waarbij theatrale en
fysieke risico’s niet uit de weg worden gegaan. Deze
voorstellingen maakten wij voor zowel theater als op
lokatie, in opdracht en als free-lance in producties in
binnen- en buitenland. In 2006 komt de intensieve
samenwerking met Handeler tot een einde en maak ik mijn
eerste solo L, geinspireert op Lilith, de eerste vrouw van
Adam. Dit is ook het jaar dat ik mijn post HBO
Bedrijfskunde opleiding afrond en aan mijn master
Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht begin.
Beide opleidingen plaatsen mijn (artistieke en
leidinggevende) ervaringen in een nieuw perspectief. Als
change-manager zet ik mijn expertise uit de (dans)
kunstwereld in bij trainingen en coaching, in de danswereld
deel ik mijn inzicht in het verloop van processen als ook
bedrijfsvoering/beleid. Het bouwen van bruggen tussen
individuen, groepen en organisaties zie ik als een
belangrijke toevoeging aan mijn werk.
Op
dit moment sluit ik mijn Master af. De opleiding heeft aan
mijn praktijkervaring een theoretisch kader gegeven
ondersteund door (kritische) theorieën van wetenschappers,
kunstenaars en filosofen. Mijn master thesis schrijf ik
over welk idee van het lichaam een choreograaf heeft
tijdens het maakproces. Het theoretisch kader is Volatile
Bodies van Grosz, waarin zij een "mapping" geeft van de
theorien van belangrijke Westerse denkers na Descartes. De
conclusies van mijn onderzoek wil ik inzetten bij de
ontwikkeling en uitvoering van (artistieke) concepten, mijn
werk als onderzoeker, coach/adviseur en als dramaturg.
Danslab
Het
onderzoek vond plaats bij Danslab, een onderzoeksinstituut
voor ervaren choreografen in Den Haag onder de artistieke
coordinatie van Jette Schneider. Ik ben sinds 2008 aan dit
instituut verbonden als mede-organisator van o.a.
Researching Choreographic Research, een symposium dat
uitwisseling van kennis en ervaring stimuleert tussen
choreorafen onderling en met andere disciplines. Verder
richten wij ons op het uitbreiden van ons internationaal
netwerk en het maken van nieuwe verbindingen van en
samenwerking met organisaties buiten de kunsten.
MAP
Ik ben
medeinitiatiefneemster van Moving Arts Projects, een
samenwerking van de kunstenaars Noud Verhave en Simon Rowe
en mijzelf. De kunstprojecten en community art projecten
van MAP zijn er op gericht “te bewegen”. MAP ontwikkelt
mobiele kunstprojecten waarmee ze naar de doelgroep toe
kunnen bewegen. Bewegen staat hier voor het dynamiseren van
individuen en groepen, om verandering en groei mogelijk te
maken. Dit is niet alleen een verstandelijk proces Bewogen
worden is geraakt worden, betrokkenheid voelen en
essentieel in zowel (inter) menselijke als sociaal
maatschappelijke processen.
1987
diploma
docent dansexpressie en moderne dans Rotterdamse
dansacademie
1987-1996
free
lance danser/docent/ repetitor in binnen en buitenland
Vanaf
1996 co-artistiek
leidster (samen met Frank Handeler) van de
freelance dansgroep Elshout/Handeler creerde
(inter)nationale locatie theater voorstellingen en
initieerde culturele uitwisselingsprogramma’s en workshops.
2006
diploma
post HBO Bedrijfskunde Hoge School Utrecht
2006-2009
master
Theater Wetenschappen Universiteit Utrecht. Thesis
'Researching Bodies' is
HIER te
vinden
2006-heden
ELSHOUT&CO
choreografie, trainingen en dramaturgie
2007-heden
ELSHOUT&VERHAVE
creatie, begeleiding, advies
meer informatie op www.stedge.nl