Diane Elshout

In mijn werk is de mens en hoe hij omgaat met zijn eigen kleine werkelijkheidheid, de oplossingen die hij/zij er voor vindt en de dagelijkse consequenties dat dit heeft, een belangrijke inspiratiebron. Ik hou ervan om deze informatie om te zetten naar thema’s die raakvlakken hebben met grotere vraagstukken of verband houden met maatschappelijke ontwikkelingen. Ik doe dit graag in samenwerking met anderen en andere disciplines.Dit komt terug in mijn werk als danser/choreograaf, als initiator en uitvoerder van communitiy-art projecten, onderzoeker en als coach.
Ik geloof in de kracht van de kunsten als spiegel voor culturele, politieke en sociale ontwikkelingen om onconventionele vragen te stellen en daarop verstorende en/of verhelderende antwoorden te formuleren. Om te dynamiseren, te shockeren, te confronteren maar ook te verbinden, te overkoepelen, te transformeren. Het lichaam is het medium waarmee ik hier als kunstenaar, uitdrukking aan geef en gebruik daarbij alle informatie en techniek die voorhanden is, dwars door scholen, stijlen en tijden heen. Ik zie het lichaam als een reservoir van collectieve historische herinneringen en als dynamische getuige van de actualiteit, open om veelvormige verbanden aan te gaan met ruimte en tijd. Mijn lichaam is de conditie en context voor mijn “in de wereld zijn” en de basis van kennis en ervaring.

Diane Elshout
Van 1986 tot 1996 danste ik bij verschillende groepen in binnen en buitenland. In 1996 starte ik, in samenwerking met Frank Handeler, de dansgroep Elshout/Handeler. In ons werk onderzoeken wij de mogelijkheden en grenzen van de dans, integreren wij theater, muziek, beeldende kunst en nieuwe media. Als Elshout/Handeler creërden wij een sterk visuele en zinnenprikkelende wereld waarbij theatrale en fysieke risico’s niet uit de weg worden gegaan. Deze voorstellingen maakten wij voor zowel theater als op lokatie, in opdracht en als free-lance in producties in binnen- en buitenland. In 2006 komt de intensieve samenwerking met Handeler tot een einde en maak ik mijn eerste solo L, geinspireert op Lilith, de eerste vrouw van Adam. Dit is ook het jaar dat ik mijn post HBO Bedrijfskunde opleiding afrond en aan mijn master Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht begin. Beide opleidingen plaatsen mijn (artistieke en leidinggevende) ervaringen in een nieuw perspectief. Als change-manager zet ik mijn expertise uit de (dans) kunstwereld in bij trainingen en coaching, in de danswereld deel ik mijn inzicht in het verloop van processen als ook bedrijfsvoering/beleid. Het bouwen van bruggen tussen individuen, groepen en organisaties zie ik als een belangrijke toevoeging aan mijn werk.
Op dit moment sluit ik mijn Master af. De opleiding heeft aan mijn praktijkervaring een theoretisch kader gegeven ondersteund door (kritische) theorieën van wetenschappers, kunstenaars en filosofen. Mijn master thesis schrijf ik over welk idee van het lichaam een choreograaf heeft tijdens het maakproces. Het theoretisch kader is Volatile Bodies van Grosz, waarin zij een "mapping" geeft van de theorien van belangrijke Westerse denkers na Descartes. De conclusies van mijn onderzoek wil ik inzetten bij de ontwikkeling en uitvoering van (artistieke) concepten, mijn werk als onderzoeker, coach/adviseur en als dramaturg.

Danslab
Het onderzoek vond plaats bij Danslab, een onderzoeksinstituut voor ervaren choreografen in Den Haag onder de artistieke coordinatie van Jette Schneider. Ik ben sinds 2008 aan dit instituut verbonden als mede-organisator van o.a. Researching Choreographic Research, een symposium dat uitwisseling van kennis en ervaring stimuleert tussen choreorafen onderling en met andere disciplines. Verder richten wij ons op het uitbreiden van ons internationaal netwerk en het maken van nieuwe verbindingen van en samenwerking met organisaties buiten de kunsten.

MAP

Ik ben medeinitiatiefneemster van Moving Arts Projects, een samenwerking van de kunstenaars Noud Verhave en Simon Rowe en mijzelf. De kunstprojecten en community art projecten van MAP zijn er op gericht “te bewegen”. MAP ontwikkelt mobiele kunstprojecten waarmee ze naar de doelgroep toe kunnen bewegen. Bewegen staat hier voor het dynamiseren van individuen en groepen, om verandering en groei mogelijk te maken. Dit is niet alleen een verstandelijk proces Bewogen worden is geraakt worden, betrokkenheid voelen en essentieel in zowel (inter) menselijke als sociaal maatschappelijke processen.
 
1987 diploma docent dansexpressie en moderne dans Rotterdamse dansacademie
1987-1996 free lance danser/docent/ repetitor in binnen en buitenland
Vanaf 1996 co-artistiek leidster (samen met Frank Handeler) van  de freelance dansgroep Elshout/Handeler creerde (inter)nationale locatie theater voorstellingen en initieerde culturele uitwisselingsprogramma’s en workshops.
2006 diploma post HBO Bedrijfskunde Hoge School Utrecht
2006-2009 master Theater Wetenschappen Universiteit Utrecht. Thesis 'Researching Bodies' is HIER te vinden
2006-heden ELSHOUT&CO choreografie, trainingen en dramaturgie
2007-heden ELSHOUT&VERHAVE creatie, begeleiding, advies

meer informatie op
www.stedge.nl